måndag 16 maj 2011

Gör en egen korg!

Hej alla scrapvänner!

Idag tänkte jag visa en tutorial på hur du kan göra din egen korg genom att fläta med papper.
Det här är slutresultatet.


Först behöver du ca 20st remsor av hårt papper, tex cardstock, som du skär i 1-1,5cm breda remsor. Jag har i detta exempel tagit olika färger för att det ska synas vad jag gör, men det är efter tycke och smak sen när ni gör era egna korgar.
Börja med att lägga fyra remsor på bordet. 2st vågrätt och 2st lodrätt. Sedan flätar du dem som på bilden och skjuter ihop dem så de sitter nära varandra.
Fortsätt fläta tills du har så stor bit som du vill ha bottenplattan. Här avgör du storleken på din korg.
När bottenplattan är färdig viker man upp remsorna och fortsätter fläta på samma sätt, men då blir varje remsa du sätter dit ett varv runt hela korgen så här ändras mönstret lite om man använder olika färger på papperet.
Nu är första varvet gjort och jag har faktiskt tejpat en liten bit vid varje hörn för att den ska hålla ihop lite bättre.
Sedan är det bara att fortsätta fläta sidorna på korgen så hög man vill ha den och här behövde jag skarva. Se till att skarven kommer på insidan av korgen, jag satte bara en bit dubbelhäftande tejp och det sitter ihop bra med det. Vid hörnen vek jag varje remsa för att få mer distinkt form på korgen.
Till sist tog jag en remsa papper och vek på längden och satte över kanten för att få ett finare avslut, och så tog jag en remsa av papperet som handtag och häftade fast det i vardera änden.
Klart!

Och såhär blev min korg!
Jättetjusig i Scrapdrakens färger. Den ska få vara med på mässan om knappt 2v och pryda disken tänkte jag.
Framifrån är ett stämpelmotiv med Scrapdrakens egen maskot.
Blommorna finns också hos Scrapdraken och även halvpärlorna längs kanten.
Sidan dekorerade jag med en solverplatta med ett hjärta på och stansade ut ett S för Scrapdraken.
Handtaget fäste jag diagonalt denna gång och lindade ett organzaband runt för att piffa upp lite.

Dessa korgar kan man ju variera i det oändliga, både i färg, form och funktion.
Jag gjorde en till dottern när hon skulle gå påskkärring som finns att se här.
Varför inte göra en korg och fylla med lite godsaker eller kanske teckningar från barnen och ge till förskolefröknarna när det är terminsavslutning nu snart.
Eller ge bort istället för en flaska vin när man går på middag, fylld med spännande kryddor till sommarens grillkvällar.

Så fram med papper och skärmaskin och fläta korgar!

/Cia

1 kommentar:

Marietta sa...

Tusen tack för beskrivningen. Nu skall här flätas korgar.